diumenge, 31 de gener del 2010

Ruta Modernista d'Alcoi








Panorámica de la Calle San Lorenzo con algunas casas modernistas.



Ruta del modernisme



Els últims anys del segle XIX i primers del segle XX van deixar a Alcoi un variat catàleg de mostres arquitectòniques de l'estil modernista. Edificis que es van alçar al solc de l'anomenat stil ‘nouveau', senya de la burgesia industrial local, a la manera que també es va desenvolupar -encara que amb major força- a Catalunya.



Biblioteca del Círculo Industrial de Alcoy.


Pujant des de la plaça d'Espanya, pel carrer sant Nicolau, en els seus números 13 i 15 es troba l'anomenada Casa del Pavo, de la fatxada dels quals cal destacar els seus treballs de forja en miradors i balcons, així com el titot que remata les llindes de les seues portes.
A penes uns metres més amunt, en el número 19, està el Cercle Industrial, l'autèntic club social de la burgesia de fa un segle, de l'interior del qual sobreïx la Biblioteca i l'ampli Saló Rotonda.
El famoso Salón Rotonda con su cúpula de cristal.

Arribant a la plaça Ramón i Cajal i passant pel lateral del mercat de Sant Mateu es descendix fins a la central de la Caixa d'Estalvis del Mediterrani, antic Mont de Pietat d'Alcoi, també construït a principis del segle XX.

Foto de la construcción del Monte Piedad. 1910
Molt prop d'allí es troba el Conservatori de Música i Dansa "Juan Cantó", una altra mostra modernista que va ser en el seu dia vivenda i actualment complix amb l'esmentada funció docent i cultural. En el seu interior, es conserven nombrosos detalls d'este particular estil decoratiu.
A molt pocs metres es troba el palauet d'Albors, construït en l'últim quart del segle XIX.
L'edifici que va ser la central de Papereres Reunides S.A., empresa que en 1934 va aglutinar la majoria dels fabricants de paper de la ciutat, famosos pels seus llibrets de paper de fumar, que va arribar a tindre una plantilla de 800 dones que es dedicaven al seu manipulat. D'Alcoi han arribat a eixir més de 1.100 marques des de 1844. L'edifici és hui la seu de l'Institut Tecnològic Tèxtil -AITEX-.

Eixint pel carrer Bambú, ens trobem amb l'avinguda del País Valencià, on es troba el Centre Cultural, antany Banc d'Espanya. En esta mateixa avinguda, en els números 26 i 30 tornen a trobar-se algunes mostres inspirades en l'arquitectura modernista.
En direcció a la plaça d'Espanya, punt de partida del passeig, cal reparar també en la fatxada del número 5 del carrer Sant Llorenç i prolongar el camí fins a l'edifici modernista que es troba en els números 6 i 8 del carrer Gonzalo Barrachina, que va ser el parc de bombers de la ciutat a principis del segle XX.

Detalle del antiguo Parque de Bomberos en estilo Art Nouveau

***


Ruta del Modernismo


Los últimos años del siglo XIX y primeros del siglo XX dejaron en Alcoy un variado catálogo de muestras arquitectónicas del estilo modernista. Edificios que se levantaron a la estela del llamado stil nouveau, seña de la burguesía industrial local, al modo que también se desarrolló -aunque con mayor fuerza- en Cataluña.
Subiendo desde la plaza de España, por la calle san Nicolás, en sus números 13 y 15 se encuentra la llamada Casa del Pavo, de cuya fachada cabe destacar sus trabajos de forja en miradores y balcones, así como el pavo que remata los dinteles de sus puertas.
Apenas unos metros más arriba, en el número 19, está el Círculo Industrial, el auténtico club social de la burguesía de hace un siglo, de cuyo interior sobresale la Biblioteca y el amplio Salón Rotonda.

Llegando a la plaza Ramón y Cajal y pasando por el lateral del mercado de San Mateo se desciende hasta la central de la Caja de Ahorros del Mediterráneo, antiguo Monte de Piedad de Alcoy, también construido a principios del siglo XX.


Muy cerca de allí se encuentra el Conservatorio de Música y Danza "Juan Cantó", otra muestra modernista que fue en su día vivienda y actualmente cumple con la citada función docente y cultural. En su interior, se conservan numerosos detalles de este particular estilo decorativo.
A muy pocos metros se encuentra el palacete de Albors, construido en el último cuarto del siglo XIX.

Detalle del Palacete Albors


El edificio que fue la central de Papeleras Reunidas S.A., empresa que en 1934 aglutinó la mayoría de los fabricantes de papel de la ciudad, famosos por sus libritos de papel de fumar, que llegó a tener una plantilla de 800 mujeres que se dedicaban a su manipulado. De Alcoy han llegado a salir más de 1.100 marcas desde 1844. El edificio es hoy la sede del Instituto Tecnológico Textil -AITEX-.
Saliendo por la calle Bambú, nos encontramos con la avenida del País Valencià, donde se encuentra el Centre Cultural, antaño Banco de España. En esta misma avenida, en los números 26 y 30 vuelven a encontrarse algunas muestras inspiradas en la arquitectura modernista.


En dirección a la plaza de España, punto de partida del paseo, hay que reparar también en la fachada del número 5 de la calle San Lorenzo y prolongar el camino hasta el edificio modernista que se encuentra en los números 6 y 8 de la calle Gonzalo Barrachina, que fue el parque de bomberos de la ciudad a principios del siglo XX.

8 comentaris:

Maria Luisa ha dit...

Hola,Vladimir me alegro mucho que entres en el blog,dale un abrazo a FERNANDO cuando lo veas.

mercedes ha dit...

QUE NO FALTE LA PLUMA DEL MAESTRO EN EL BLOG(es inconfundible tu estilo,muy bueno).UN ABRAZO PARA FERNANDO

Fernando ha dit...

Muchos recuerdos para todos...Vladimick me ha dado recuerdos de tú parte Luisa...con alumnas así no me puedo quejar, ehh!!!

Un beso enormeeeeeeeeeee...para mis alumnas de grabado!!!!!...;)

Bea ha dit...

y para las que no hemos sido alumnas que???

Anònim ha dit...

ehhhhh....BEAAAAAAAAAAAAAAA

Fernando ha dit...

Com va per BBAA...esta setmana putjaré a visitar-vos i estampar

Menico ha dit...

Alcoy ha sido incluida en la ruta europea del Modernismo y está realizando un fuerte esfuerzo para potenciar este tipo de arquitectura.

Recientemente se ha creado la web: http://www.modernismoenalcoy.com en la que se puede encontrar importante información sobre los edificios modernistas de la ciudad.

¡Os la recomiendo!

Menico ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.