dimarts, 29 de setembre del 2009

Escriptors Alcoians; Juan Gil-Albert (part I)


L'Art implica molt més que pintura...el teatre, la dansa, la poesia...tot forma part de la nostra cultura. Amb aquesta secció anirem descobrint alguns dels escriptors més reconeguts d'Alcoi, i que sense cap dubte, alguns no coneixeran.

**

El arte es mucho más que pintura...el teatro, la danza, la poesía...todo forma parte de nuestra cultura. Con esta sección descubriremos algunos de los escritores más reconocidos de Alcoi, y que sin lugar a dudas, allgunos no conoceran.

**

JUAN GIL -ALBERT



Juan Gil-Albert, oli de Enrique Climent




Antic Carrer Polavieja, avui San Llorenç




Naixque en Alcoy el 1 d’abril de 1904 en el carrer Polavieja nº 4 (hui Carrer Sant Llorenç). La casa era propietat de sos pares i en la planta baixa s’obria un taller de ferreteria com a negoci familiar.
En 1912 es traslada en la seua familia a Valencia ciutat, a on son pare monta un almagasen de ferreteria. Ingresa com a intern en el colege d’Escolapis. Realisa l’examen d’ingres al bachillerat en l’Institut Lluis Vives de Valencia.

Entrada a la casa d'estiu d'El Salt


En l’any del trasllat a Valencia son pare acabà la construccio d’una casa en El Salt, a uns kilometros d’Alcoy, parage fabulos, en el que havia segut un vell moli i a on Gil-Albert escriuria gran part de la seua obra que està plena de referencies -directes o indirectes- al Salt. Tot l’estusiasme de Gil-Albert per Azorín i Miro te les seues fonts en esta devocio compartida per la terra de les montanyes de les comarques alacantines.
Vista del vonjunt arquitectònic d'El Salt

Acaba el bachillerat en 1920 i es matricula en les facultats de Dret i Filosofia i Lletres. Poc despres, en 1922, decidix abandonar els seus estudis i dedicar-se a escriure, lo que no agrada als seus pares.

**

JUAN GIL-ALBERT




Juan Gil-Albert


Nació en Alcoy el 1 de abril de 1904 en la calle Polavieja nº 4 (hoy Calle Santa Lorenzo). La casa era propiedad de sus padres y en la planta baja se abría un taller de ferretería como negocio familiar.
En 1912 se traslada con su familia a Valencia ciudad, a donde su padre monta un almacén de ferretería. Ingresa como a interno en el colegio de Escolapios. Reácima el examen de ingreso a bachillerato en el Instituto Lluis Vives de Valencia.
La casa de Gil-Albert al Salt, aviu està restaurant-se

En el año del traslado a Valencia su padre acaba la construcción de una casa en El Salt, a unos kilometros de Alcoy, parage fabuloso, en el que había asentado un viejo molino y donde Gil-Albert escribiría grande parte de su obra, que está llena de referencias -directas o indirectos- al Salt. Todo el estusiasmo de Gil-Albert por Azorín y Miro tiene sus fuentes en esta devoción compartida por la tierra de las montañas de las comarcas alicantinas.
El Salt amb tot el seu esplendor.

Acaba el bachillerato en 1920 y se matricula en las facultades de Derecho y Filosofía y Letras. Poco después, en 1922, decide abandonar sus estudios y dedicarse a escribir, lo que no gusta a sus padres.



4 comentaris:

Fernando ha dit...

Para muchos alcoyanos...una parte desconocida de nuestra ciudad...para que se vea que no sólo son FIESTAS DE SAN JORGE

Mª Luisa ha dit...

Todo,lo que sea cultura es muy interesante y mas si es de alcoy,yo estuve en la casa de Gil Albert y están haciendo excavaciones ,podriamos ir a verlo.

Anònim ha dit...

Gil-Albert tiene un texto fantástico sobre Azorín, Azorín o la Intravagancia, una conferencia de aquellas que se daban en Alcoy cuando no habían tantas cadenas de televisión. Desde luego ir a la casa del Salt es una gozada, y poder ver el amanecer desde sus habitaciones una de las mejores experiencias que he tenido en la vida.

Mart de Garriga ha dit...

Sempre m'ha sorprès que Gil Albert -vaja un dos cognoms més catalans!- no escrigués ni una ratlla en català. Trob que és una bona llàstima perquè romandrà desconegut per als espanyols, que sempre l'han considerat un marginal territorial, i per a nosaltres.